„Laboratorium przyszłości” w roku szkolnym 2024/2025
Sprawozdanie z wykorzystania pomocy w ramach programu „Laboratorium przyszłości” w roku szkolnym 2024/2025
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. To projekt skierowany do szkół podstawowych, którego celem jest kształtowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.
Nasza szkoła w roku 2022 przystąpiła do programu Laboratorium Przyszłości i otrzymała środki na realizację tego projektu. Uzyskane środki pozwoliły na zakup nowoczesnego sprzętu, który umożliwił uczniom rozwijać zainteresowania w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a także w ramach zajęć pozalekcyjnych i innych form rozwijania umiejętności.
Udział w programie wpływa na rozwój kompetencji twórczych uczniów. Zastosowanie zakupionego sprzętu pozwala uczniom wykorzystywać wiele zmysłów w tym samym czasie (wzrok, słuch), dzięki czemu łatwiej uczą się i zapamiętują.
Narzędziem do świetnej zabawy, ale też nauki i kształtowania nowych umiejętności, który sprawdził się w naszej szkole jest sprzęt nagłaśniający oraz kamera z gimbalem i aparat fotograficzny z akcesoriami, który wykorzystany został do uwiecznienia różnych uroczystości szkolnych, wycieczek, konkursów, akcji społecznych i projektów realizowanych w szkole jak również też podczas zajęć w świetlicy szkolnej. Uczniowie prezentowali swoje uzdolnienia, rozwijali swoje umiejętności sceniczne, wokalne, jak również rozwijali kompetencje cyfrowe oraz uczyli się świadomie i odpowiedzialnie rejestrować obraz i dźwięk.
Największym zainteresowaniem uczniów korzystających z „Laboratorium Przyszłości” cieszyło się programowanie robota PHOTON. Mogli oni się wtedy w namacalny sposób zetknąć ze sztuczną inteligencją oraz zapoznać z podstawami programowania. W kwietniu uczniowie mieli możliwość zapoznania się ze sposobem wykorzystania klocków lego przy programowaniu. Dzięki wykorzystaniu intuicyjności języka kodowania opartego na scratchu, uczniowie zdobyli nowe doświadczenia. Poprzez kreatywną zabawę kształtowali umiejętności manualne, techniczne oraz myślenie matematyczne.
Robili eksperymenty i doświadczenia z biologii, chemii, geografii i fizyki. Badali: pobieranie wody w roślinie, parowanie wody w roślinie, gęstość cieczy, badanie wpływu stopnia zmineralizowania wody na ilość powstającej piany oraz badanie wpływu napięcia powierzchniowego na objętość kropli wody.
Uczniowie zapoznali się z długopisem 3D. Zajęcia z długopisami 3D sprzyjają nie tylko współpracy i integracji uczniów, lecz także kształtowaniu wytrwałości, cierpliwości i dokładności w wykonywaniu podjętego zadania. Ponadto praca z tym narzędziem pozwala uwolnić kreatywność, ćwiczy myślenie trójwymiarowe, rozwija wyobraźnię. Uczestnicy za pomocą długopisu 3D mogą zmienić rysunki w przestrzenne obiekty, a afekty ich działania są widoczne natychmiast. Mogą wymyślać i tworzyć elementy dekoracyjne, a przy odrobinie praktyki nauczyć się malować w powietrzu czy używać długopisów do celów naprawczych i sklejenia przedmiotów wydrukowanych w 3D.
Były to najbardziej lubiane zajęcia przez uczniów różnych grup wiekowych. Pracę z długopisem rozpoczynaliśmy od zapoznania z zasadami działania i posługiwania się długopisem 3D. Na początku uczniowie wykonywali proste elementy i napisy, a następnie samodzielnie zaprojektowali i wykonali prace według swojego pomysłu – przestrzenne modele domków, rowery i inne elementy przyrody. Uczniowie doskonalili swoje umiejętności posługiwania się długopisami, ćwiczyli sprawność grafomotoryczną, planowanie przestrzenne i współpracę w grupie oraz uczyli się cierpliwości oraz dokładności.
Kolejnym urządzeniem wykorzystywanym w naszej szkole jest drukarka 3D jako narzędzie służące do nauki jak i zabawy pozwoliło uczniom nabyć kolejne umiejętności. Dzięki technologii druku 3D uczniowie mają możliwość udziału w kreatywnych i innowacyjnych zajęciach, a sami nauczyciele, otwarci na nowe sposoby przekazywania wiedzy, mają skuteczne sposoby na urozmaicenie zajęć.
Zakupiony w ramach programu Laboratoriów Przyszłości sprzęt odpowiada potrzebom naszej szkoły, jest i będzie w przyszłości wykorzystywany na lekcjach obowiązkowych – do realizacji podstawy programowej, a także na doradztwie zawodowym, zajęciach dodatkowych oraz kołach zainteresowań.