Porady dla rodziców- jak rozpoznać zaburzenia
Jak rozpoznać zaburzenia rozwojowe u dzieci?
Dorota Kalinowska – psycholog
ADHD – nazewnictwo
- Wg DSM – IV TR:
ADHD – Attention Deficit Hyperactiviti Disorder
/zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi/ - Wg ICD 10: Hyperkinetic Disorder /zaburzenia hiperkinetyczne/
Podtypy ADHD wg DSM IV TR
Nazwa podtypu Ilość objawów zaburzeń Ilość objawów nadruchliwości / koncentracji impulsywności |
Z przewagą zaburzeń 6 – 9 objawów 0 – 5 objawów koncentracji |
Z przewagą nadruchliwości / 0 – 5 objawów 6 – 9 objawów impulsywności |
Mieszany 6 – 9 objawów 6 – 9 objawów |
Porównanie klasyfikacji
DSM IV TR ICD – 10 |
Różne objawy Nie Nie |
Podtypy Występują Nie występują |
Liczba objawów konieczna 12 10 do diagnozy 6 z 6 6 z 9 6z9 3z5 1z4 |
Zaburzenia zachowania Mogą współwystępować Hiperkinetyczne zaburzenia zachowania |
Statystyki
1. 3 % – 7% dzieci szkolnych;
2. Występowanie wg podtypów:
Mieszany: 50 – 75%
Z przewagą zaburzeń uwagi: 20 – 30% Z przewagą nadruchliwości: < 15%
- Kobiety częściej reprezentują podtyp z zaburzeniami uwagi
- 60% pacjentów ma objawy w wieku dorastania i dorosłości.
ADHD – czym nie jest?
Określenie „zespół nadpobudliwości psychoruchowej” nie jest synonimem:
Agresji
Zaburzeń zachowania
Chwilowego pogorszenia samopoczucia
Żywego temperamentu
Celowego łamania norm i przekraczania granic Niespokojnego dziecka
ADHD – kryteria diagnostyczne
Aby móc rozpoznać ADHD konieczne jest wystąpienie odpowiedniej
liczby objawów w obszarach:
Zaburzeń koncentracji uwagi Nadruchliwości
Impulsywności
ADHD – zaburzenia koncentracji uwagi
Dziecko nie jest w stanie skoncentrować się na szczegółach podczas zajęć szkolnych, pracy lub w czasie wykonywania innych czynności. Popełnia błędy wynikające z niedbałości.
Dziecko ma trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach i grach.
Często wydaje się, że dziecko nie słucha tego, co się do niego mówi.
ADHD – zaburzenia koncentracji uwagi
- Dziecko nie stosuje się do podawanych kolejno instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych oraz wypełnianiem codziennych obowiązków, jednak nie z powodu przeciwstawiania się lub niezrozumienia instrukcji.
- Dziecko często ma trudności z zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć. Dziecko nie lubi, ociąga się lub unika zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego – jak nauka szkolna lub odrabianie zajęć domowych.
ADHD – zaburzenia koncentracji uwagi
Dziecko często gubi rzeczy niezbędne do pracy lub innych zajęć np.: zabawki, przybory szkolne, ołówki, książki, narzędzia.
Dziecko łatwo się rozprasza pod wpływem zewnętrznych bodźców.
Dziecko często zapomina o różnych codziennych sprawach.
ADHD – nadruchliwość
- Dziecko ma często nerwowe ruchy rąk lub stóp bądź nie jest w stanie usiedzieć w miejscu.
- Dziecko wstaje z miejsca w czasie lekcji lub w innych sytuacjach wymagających spokojnego siedzenia.
- Dziecko chodzi po pomieszczeniu lub wspina się na meble w sytuacjach, gdy jest to zachowanie niewłaściwe.
ADHD – nadruchliwość
Dziecko często ma trudności ze spokojnym bawieniem się lub odpoczywaniem.
Dziecko często jest w ruchu, „biega jak nakręcone”. Dziecko często jest nadmiernie gadatliwe.
ADHD – impulsywność
- Dziecko wyrywa się z odpowiedzią zanim zostanie sformułowane pytanie.
- Dziecko często ma kłopoty z czekaniem na swoją kolej.
- Dziecko często przerywa lub przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmowy lub zabawy)
Nadmierna impulsywność
Osoba bez zaburzenia:
Pomysł —– stop—– ocena sytuacji —– decyzja
OsobazADHD:
Pomysł —–brak hamowania —–realizacja
ADHD – dodatkowe kryteria
Objaw musi utrzymywać się minimum 6 miesięcy w stopniu utrudniającym zachowanie, bądź w stopniu nieadekwatnym do fazy rozwoju.
Nasilenie objawów musi być większe niż normalny obraz danej cechy u dzieci w tym samym wieku.
Objawy muszą powodować pogorszenie funkcjonowania. Dziecko z powodu objawów ma problemy w domu i szkole.
ADHD – dodatkowe kryteria
Obserwowane objawy powinny ujawnić się przed 7 rokiem życia.
Objawy nadpobudliwości psychoruchowej nie są częścią innego zaburzenia.
Dziecko z ADHD w szkole
90% dzieci pracuje mało wydajnie w szkole; 90 % dzieci nie uczestniczy aktywnie w lekcji; 60% ma problemy z pisaniem;
20% ma problemy z czytaniem;
90% dzieci osiąga słabsze wyniki w szkole; Niższy iloraz inteligencji;
Dziecko z ADHD w szkole
24-70% dzieci doświadcza trudności szkolnych: Dysleksja 15-30%
Dysortografia 26%
Dyskalkulia 10-60%
Dysgrafia występuje często (nie określono %)
Następstwa ADHD
Trudności w relacjach z rówieśnikami; Problemy w relacjach z dorosłymi;
Niska samoocena;
Depresja;
Zaburzenia lękowe;
Rola nauczyciela w pracy z dzieckiem z ADHD
- Pomoc specjalistom w procesie diagnozy.
- Dokonanie rzetelnej i obiektywnej obserwacji dziecka.
- Odnoszenie się do konkretnych zachowań dziecka, bez formułowania własnych hipotez.
- Unikanie oceny zachowania dziecka (np. niegrzeczny).
Rola nauczyciela w pracy z dzieckiem z ADHD
Opisanie funkcjonowania dziecka pod kątem: Zdolności koncentracji uwagi
Ruchliwości/impulsywności
Jakości relacji z rówieśnikami
Jakości relacji z dorosłymi
Umiejętności przestrzegania norm i zasad Osiągnięć szkolnych
Praca z dzieckiem – metody
1. Praca na poprzeczce.
- Ustalane cele do pracy powinny uwzględniać możliwościdziecka lub w niewielkim stopniu ją przekraczać.
- Zasada: spróbuj samodzielnie, a jeśli będziesz miał trudności to pomogę Ci.
- Dorosły musi być „pomagaczem”, a nie „wyręczycielem”.
Praca z dzieckiem – metody
2. „Okulary”
Na nadruchliwość:
- Zaakceptuj potrzebę ruchu dziecka;
- Pozwól dziecku na niewielki niepokój ruchowy;
- Ukierunkuj potrzebę ruchu, np. daj zadanie do wykonania;
- Określ ramy nadruchliwości, czyli ustal gdzie i jak wolno się poruszać;
- Nieaprobowane objawy nadruchliwości zastąp innymi zajęciami ruchowymi, np. pozwól na ściskanie piłeczki.
Praca z dzieckiem – metody
Na impulsywność:
- Nad impulsywnością trudno pracować, z uwagi nazapominanie przez dziecko zasad.
- Problemem jest to, iż dziecko w odpowiednim momencie nie pamięta o regułach.
- Przypominajcie zasady tak często, jak jest to konieczne.
- Zaakceptuj fakt, iż zachowania impulsywne będą sięzdarzały.
- Przewiduj niebezpieczne zdarzenia.
- Nie dyskutuj z dzieckiem.
Praca z dzieckiem – metody
Na zaburzenia koncentracji uwagi:
- Dziel zadania tak, aby dziecko mogło je wykonać w takim czasie, w jakim może się skupić (np. zamiast jednej pracy klasowej, zrób dwie krótsze).
- Ogranicz ilość bodźców, które mogą rozpraszać dziecko (np. pierwsza ławka, minimalna ilość rzeczy na ławce, miejsce z dala od okna)
- Pomóż dziecku skupić się na zadaniu (ustal z dzieckiem sygnał np. dotknięcie ramienia i komentarz „pracuj”).
Praca z dzieckiem – metody
3. Wydawanie poleceń:
- Podejdź do dziecka;
- Skup jego uwagę na sobie;
- Wypowiedz polecenie używając 3-4 słów;
- Poproś o powtórzenie polecenia.
4. Pochwały:
- Wybierzmy konkret zamiast ogółu;
- Nie oceniamy chwaląc;
- Pochwalmy tak, aby nie dało się tego podważyć;
- Chwalmy wg zasady: opisz to co widzisz + nazwij cechę dziecka + nazwij uczucia.
Podsumowanie
Klasyczne objawy ADHD:
Impulsywność
Nadruchliwość
Zaburzenia koncentracji uwagi Funkcje wykonawcze:
Niski próg frustracji
Trudności w planowaniu
Słabo rozwinięta mowa wewnętrzna
Trudności w samokontroli zachowania
Trudności w wyhamowaniu swoich reakcji
Słaba zdolność korzystania z wcześniejszych doświadczeń
Podsumowanie
Zaburzenia współwystępujące:
Specyficzne trudności szkolne
Zaburzenia zachowania
Zachowania opozycyjo-buntownicze
Zaburzenia integracji sensorycznej
Lęk
Depresja
Tiki
CHAD