Porady dla rodziców- jak rozpoznać zaburzenia
Jak rozpoznać zaburzenia rozwojowe u dzieci?
Dorota Kalinowska – psycholog
ADHD – nazewnictwo
-   Wg DSM – IV TR:
 ADHD – Attention Deficit Hyperactiviti Disorder
 /zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi/
-  Wg ICD 10: Hyperkinetic Disorder /zaburzenia hiperkinetyczne/
Podtypy ADHD wg DSM IV TR
| Nazwa podtypu Ilość objawów zaburzeń Ilość objawów nadruchliwości / koncentracji impulsywności | 
| Z przewagą zaburzeń 6 – 9 objawów 0 – 5 objawów koncentracji | 
| Z przewagą nadruchliwości / 0 – 5 objawów 6 – 9 objawów impulsywności | 
| Mieszany 6 – 9 objawów 6 – 9 objawów | 
Porównanie klasyfikacji
| DSM IV TR ICD – 10 | 
| Różne objawy Nie Nie | 
| Podtypy Występują Nie występują | 
| Liczba objawów konieczna 12 10 do diagnozy 6 z 6 6 z 9 6z9 3z5 1z4 | 
| Zaburzenia zachowania Mogą współwystępować Hiperkinetyczne zaburzenia zachowania | 
Statystyki
1. 3 % – 7% dzieci szkolnych;
2. Występowanie wg podtypów:
 Mieszany: 50 – 75%
 Z przewagą zaburzeń uwagi: 20 – 30%  Z przewagą nadruchliwości: < 15%
- Kobiety częściej reprezentują podtyp z zaburzeniami uwagi
- 60% pacjentów ma objawy w wieku dorastania i dorosłości.
ADHD – czym nie jest?
Określenie „zespół nadpobudliwości psychoruchowej” nie jest synonimem:
 Agresji
 Zaburzeń zachowania
 Chwilowego pogorszenia samopoczucia
 Żywego temperamentu
 Celowego łamania norm i przekraczania granic  Niespokojnego dziecka
ADHD – kryteria diagnostyczne
Aby móc rozpoznać ADHD konieczne jest wystąpienie odpowiedniej
liczby objawów w obszarach:
 Zaburzeń koncentracji uwagi  Nadruchliwości
 Impulsywności
ADHD – zaburzenia koncentracji uwagi
 Dziecko nie jest w stanie skoncentrować się na szczegółach podczas zajęć szkolnych, pracy lub w czasie wykonywania innych czynności. Popełnia błędy wynikające z niedbałości.
 Dziecko ma trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach i grach.
 Często wydaje się, że dziecko nie słucha tego, co się do niego mówi.
ADHD – zaburzenia koncentracji uwagi
-  Dziecko nie stosuje się do podawanych kolejno instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych oraz wypełnianiem codziennych obowiązków, jednak nie z powodu przeciwstawiania się lub niezrozumienia instrukcji.
-  Dziecko często ma trudności z zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć. Dziecko nie lubi, ociąga się lub unika zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego – jak nauka szkolna lub odrabianie zajęć domowych.
ADHD – zaburzenia koncentracji uwagi
 Dziecko często gubi rzeczy niezbędne do pracy lub innych zajęć np.: zabawki, przybory szkolne, ołówki, książki, narzędzia.
 Dziecko łatwo się rozprasza pod wpływem zewnętrznych bodźców.
 Dziecko często zapomina o różnych codziennych sprawach.
ADHD – nadruchliwość
-  Dziecko ma często nerwowe ruchy rąk lub stóp bądź nie jest w stanie usiedzieć w miejscu.
-  Dziecko wstaje z miejsca w czasie lekcji lub w innych sytuacjach wymagających spokojnego siedzenia.
-  Dziecko chodzi po pomieszczeniu lub wspina się na meble w sytuacjach, gdy jest to zachowanie niewłaściwe.
ADHD – nadruchliwość
 Dziecko często ma trudności ze spokojnym bawieniem się lub odpoczywaniem.
 Dziecko często jest w ruchu, „biega jak nakręcone”.  Dziecko często jest nadmiernie gadatliwe.
ADHD – impulsywność
-  Dziecko wyrywa się z odpowiedzią zanim zostanie sformułowane pytanie.
-  Dziecko często ma kłopoty z czekaniem na swoją kolej.
-  Dziecko często przerywa lub przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmowy lub zabawy)
Nadmierna impulsywność
 Osoba bez zaburzenia:
Pomysł —– stop—– ocena sytuacji —– decyzja
 OsobazADHD:
Pomysł —–brak hamowania —–realizacja
ADHD – dodatkowe kryteria
 Objaw musi utrzymywać się minimum 6 miesięcy w stopniu utrudniającym zachowanie, bądź w stopniu nieadekwatnym do fazy rozwoju.
 Nasilenie objawów musi być większe niż normalny obraz danej cechy u dzieci w tym samym wieku.
 Objawy muszą powodować pogorszenie funkcjonowania. Dziecko z powodu objawów ma problemy w domu i szkole.
ADHD – dodatkowe kryteria
 Obserwowane objawy powinny ujawnić się przed 7 rokiem życia.
 Objawy nadpobudliwości psychoruchowej nie są częścią innego zaburzenia.
Dziecko z ADHD w szkole
 90% dzieci pracuje mało wydajnie w szkole;  90 % dzieci nie uczestniczy aktywnie w lekcji;  60% ma problemy z pisaniem;
 20% ma problemy z czytaniem;
 90% dzieci osiąga słabsze wyniki w szkole;  Niższy iloraz inteligencji;
Dziecko z ADHD w szkole
 24-70% dzieci doświadcza trudności szkolnych:  Dysleksja 15-30%
 Dysortografia 26%
 Dyskalkulia 10-60%
 Dysgrafia występuje często (nie określono %)
Następstwa ADHD
 Trudności w relacjach z rówieśnikami;  Problemy w relacjach z dorosłymi;
 Niska samoocena;
 Depresja;
 Zaburzenia lękowe;
Rola nauczyciela w pracy z dzieckiem z ADHD
-  Pomoc specjalistom w procesie diagnozy.
-  Dokonanie rzetelnej i obiektywnej obserwacji dziecka.
-  Odnoszenie się do konkretnych zachowań dziecka, bez formułowania własnych hipotez.
-  Unikanie oceny zachowania dziecka (np. niegrzeczny).
Rola nauczyciela w pracy z dzieckiem z ADHD
 Opisanie funkcjonowania dziecka pod kątem:  Zdolności koncentracji uwagi
 Ruchliwości/impulsywności
 Jakości relacji z rówieśnikami
 Jakości relacji z dorosłymi
 Umiejętności przestrzegania norm i zasad  Osiągnięć szkolnych
Praca z dzieckiem – metody
1. Praca na poprzeczce.
-  Ustalane cele do pracy powinny uwzględniać możliwościdziecka lub w niewielkim stopniu ją przekraczać.
-  Zasada: spróbuj samodzielnie, a jeśli będziesz miał trudności to pomogę Ci.
-  Dorosły musi być „pomagaczem”, a nie „wyręczycielem”.
Praca z dzieckiem – metody
2. „Okulary”
 Na nadruchliwość:
-  Zaakceptuj potrzebę ruchu dziecka;
-  Pozwól dziecku na niewielki niepokój ruchowy;
-  Ukierunkuj potrzebę ruchu, np. daj zadanie do wykonania;
-  Określ ramy nadruchliwości, czyli ustal gdzie i jak wolno się poruszać;
-  Nieaprobowane objawy nadruchliwości zastąp innymi zajęciami ruchowymi, np. pozwól na ściskanie piłeczki.
Praca z dzieckiem – metody
 Na impulsywność:
-  Nad impulsywnością trudno pracować, z uwagi nazapominanie przez dziecko zasad.
-  Problemem jest to, iż dziecko w odpowiednim momencie nie pamięta o regułach.
-  Przypominajcie zasady tak często, jak jest to konieczne.
-  Zaakceptuj fakt, iż zachowania impulsywne będą sięzdarzały.
-  Przewiduj niebezpieczne zdarzenia.
-  Nie dyskutuj z dzieckiem.
Praca z dzieckiem – metody
 Na zaburzenia koncentracji uwagi:
-  Dziel zadania tak, aby dziecko mogło je wykonać w takim czasie, w jakim może się skupić (np. zamiast jednej pracy klasowej, zrób dwie krótsze).
-  Ogranicz ilość bodźców, które mogą rozpraszać dziecko (np. pierwsza ławka, minimalna ilość rzeczy na ławce, miejsce z dala od okna)
-  Pomóż dziecku skupić się na zadaniu (ustal z dzieckiem sygnał np. dotknięcie ramienia i komentarz „pracuj”).
Praca z dzieckiem – metody
3. Wydawanie poleceń:
-  Podejdź do dziecka;
-  Skup jego uwagę na sobie;
-  Wypowiedz polecenie używając 3-4 słów;
-  Poproś o powtórzenie polecenia.
4. Pochwały:
-  Wybierzmy konkret zamiast ogółu;
-  Nie oceniamy chwaląc;
-  Pochwalmy tak, aby nie dało się tego podważyć;
-  Chwalmy wg zasady: opisz to co widzisz + nazwij cechę dziecka + nazwij uczucia.
Podsumowanie
Klasyczne objawy ADHD:
 Impulsywność
 Nadruchliwość
 Zaburzenia koncentracji uwagi Funkcje wykonawcze:
 Niski próg frustracji
 Trudności w planowaniu
 Słabo rozwinięta mowa wewnętrzna
 Trudności w samokontroli zachowania
 Trudności w wyhamowaniu swoich reakcji
 Słaba zdolność korzystania z wcześniejszych doświadczeń
Podsumowanie
Zaburzenia współwystępujące:
 Specyficzne trudności szkolne
 Zaburzenia zachowania
 Zachowania opozycyjo-buntownicze
 Zaburzenia integracji sensorycznej
 Lęk
 Depresja
 Tiki
 CHAD
 
                        
                        
                        
                        
                        
                        
                        
                        
                        
                       