34-340 Jeleśnia, Rynek 11

Projekt „Odkrywcy”

Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej zorganizowało warsztaty dla nauczycieli przyrody. Wydarzenie było zorganizowane przy wsparciu finansowym Ministerstwa Edukacji Narodowej: Zadanie pn. „Odkryj, doświadcz, inspiruj innych. Czyli od nauczyciela, który działa – do ucznia, który odkrywa” organizowanym w ramach realizacji programu “Odkrywcy” ustanowionego
i współfinansowanego przez Ministra Edukacji komunikatem z dnia 31 marca 2025 roku, na podstawie umowy MEN/2025/DK/636

Warsztaty odbyły się na wydziale Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie w dniach 22-24 sierpnia 2025 roku i obejmowały następujące zagadnienia:

Jak zacząć ze STEAM-em?

Podczas zajęć uczestnicy poznali podstawy metodyki STEAM oraz przykłady projektów realizowanych w przedszkolach i szkołach podstawowych. Szczególny nacisk położyliśmy na element S (Science) – naukę i przyrodę – pokazując, jak angażować uczniów w odkrywanie świata poprzez doświadczenia i interdyscyplinarne działania. Warsztat były inspiracją do wdrażania metodyki STEAM w codziennej pracy.

Dotknij przyrody – druk 3D w edukacji

To unikalne połączenie teorii z praktyką, które przygotowało uczestników do wykorzystania tej innowacyjnej technologii w codziennej pracy.

Dydaktyka w małej skali – proste materiały, wielkie efekty

Podczas zajęć uczestnicy poznali przykłady praktycznych i kreatywnych działań edukacyjnych, które można wykorzystać w pracy z uczniami przy minimalnych kosztach. Warsztat pokaże, że nowoczesna edukacja przyrodnicza zaczyna się od prostych, ale przemyślanych działań

Gdzie przedmioty się spotykają – odkrywcza edukacja w duchu IBL

Warsztaty edukacyjne, gdzie fizyka spotyka biologię, biologia łączy się z geografią, a geografia przenika się z chemią. Zajęcia były interdyscyplinarnie, inspirująco i odkrywczo – bo właśnie tam zaczyna się prawdziwa nauka. I to wszystko w duchu IBL, czyli nauki opartej na dociekaniu.

Pomiędzy probówką a pytaniem – interdyscyplinarne inspiracje

Zajęcia skupią się na tworzeniu interdyscyplinarnych aktywności edukacyjnych, które łączą elementy nauk przyrodniczych, z okrasą z nauk ścisłych.

Doświadczanie przyrody w praktyce

Podczas warsztatu jego uczestnicy w praktyczny sposób poznali różne metody zachęcające dzieci do samodzielnego doświadczania przyrody i odkrywania jej znaczenia dla nich samych.

Ocenianie a docenianie w kontekście prawa oświatowego Proces oceniania jest niezwykle ważnym obowiązkiem każdego nauczyciela, jest też aspektem najbardziej konfliktogennym. Warsztaty pozwolą na omówienie najważniejszych elementów oceniania w aspekcie prawnym a także przykładów dobrych praktyk.

Warsztat terenowy w Ojcowskim Parku Narodowym

Zajęcia w Ojcowskim Parku Narodowym pokazały jak wielki potencjał dydaktyczny kryje się w pracy z uczniami w terenie, także na obszarach chronionych.