Projekt „Odkrywcy”
Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej zorganizowało warsztaty dla nauczycieli przyrody. Wydarzenie było zorganizowane przy wsparciu finansowym Ministerstwa Edukacji Narodowej: Zadanie pn. „Odkryj, doświadcz, inspiruj innych. Czyli od nauczyciela, który działa – do ucznia, który odkrywa” organizowanym w ramach realizacji programu “Odkrywcy” ustanowionego
i współfinansowanego przez Ministra Edukacji komunikatem z dnia 31 marca 2025 roku, na podstawie umowy MEN/2025/DK/636
Warsztaty odbyły się na wydziale Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie w dniach 22-24 sierpnia 2025 roku i obejmowały następujące zagadnienia:
Jak zacząć ze STEAM-em?
Podczas zajęć uczestnicy poznali podstawy metodyki STEAM oraz przykłady projektów realizowanych w przedszkolach i szkołach podstawowych. Szczególny nacisk położyliśmy na element S (Science) – naukę i przyrodę – pokazując, jak angażować uczniów w odkrywanie świata poprzez doświadczenia i interdyscyplinarne działania. Warsztat były inspiracją do wdrażania metodyki STEAM w codziennej pracy.
Dotknij przyrody – druk 3D w edukacji
To unikalne połączenie teorii z praktyką, które przygotowało uczestników do wykorzystania tej innowacyjnej technologii w codziennej pracy.
Dydaktyka w małej skali – proste materiały, wielkie efekty
Podczas zajęć uczestnicy poznali przykłady praktycznych i kreatywnych działań edukacyjnych, które można wykorzystać w pracy z uczniami przy minimalnych kosztach. Warsztat pokaże, że nowoczesna edukacja przyrodnicza zaczyna się od prostych, ale przemyślanych działań
Gdzie przedmioty się spotykają – odkrywcza edukacja w duchu IBL
Warsztaty edukacyjne, gdzie fizyka spotyka biologię, biologia łączy się z geografią, a geografia przenika się z chemią. Zajęcia były interdyscyplinarnie, inspirująco i odkrywczo – bo właśnie tam zaczyna się prawdziwa nauka. I to wszystko w duchu IBL, czyli nauki opartej na dociekaniu.
Pomiędzy probówką a pytaniem – interdyscyplinarne inspiracje
Zajęcia skupią się na tworzeniu interdyscyplinarnych aktywności edukacyjnych, które łączą elementy nauk przyrodniczych, z okrasą z nauk ścisłych.
Doświadczanie przyrody w praktyce
Podczas warsztatu jego uczestnicy w praktyczny sposób poznali różne metody zachęcające dzieci do samodzielnego doświadczania przyrody i odkrywania jej znaczenia dla nich samych.
Ocenianie a docenianie w kontekście prawa oświatowego Proces oceniania jest niezwykle ważnym obowiązkiem każdego nauczyciela, jest też aspektem najbardziej konfliktogennym. Warsztaty pozwolą na omówienie najważniejszych elementów oceniania w aspekcie prawnym a także przykładów dobrych praktyk.
Warsztat terenowy w Ojcowskim Parku Narodowym
Zajęcia w Ojcowskim Parku Narodowym pokazały jak wielki potencjał dydaktyczny kryje się w pracy z uczniami w terenie, także na obszarach chronionych.







