Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

34-340 Jeleśnia, Rynek 11

Porady dla rodziców – Fonoholizm.

 

 

„Fonoholizm – uzależnienie od telefonu komórkowego.”

Fonoholizm – czym jest uzależnienie od telefonu?

Fonoholizm – to kompulsywne nadużywanie telefonu w codziennych sytuacjach. W dzisiejszych czasach organizowanie życia z użyciem telefonu stało się standardem, od którego nie sposób się uwolnić właśnie dlatego, że z tego narzędzia korzysta całe społeczeństwo. Co więcej, jest to urządzenie niezwykle praktyczne, które wiele ułatwia i pozwala zaoszczędzić cenny czas. Telefon zapewnia wygodę, a nawet poczucie bezpieczeństwa. O fonoholizmie można mówić wówczas, gdy po telefon sięga się nie wtedy, gdy jest on przydatny, lecz niemal w każdej sytuacji. Brak takiej możliwości powoduje zaś silny dyskomfort, porównywalny z tym, którego doświadcza np. nałogowy palacz pozbawiony papierosów.

Objawy uzależnienia od telefonu:

  • nieustanna gotowość do kontaktu – fonoholik wszystkie wiadomości odczytuje niezwłocznie i zwykle natychmiast na nie odpowiada,
  • unikanie kontaktów „na żywo” i preferowanie komunikacji za pomocą telefonu,
  • wypełnianie wolnego czasu wyłącznie aktywnościami w wirtualnym świecie czy prowadzeniem bezproduktywnych rozmów telefonicznych,
  • uczucie niepokoju, rozdrażnienia, a wręcz lęku wówczas, gdy nie można korzystać z telefonu, np. gdy zabraknie zasięgu sieci,
  • przesadna troska o to, by nie utracić kontaktu z wirtualną rzeczywistością, np. noszenie z sobą zapasowej baterii czy unikanie sytuacji, w których nie wolno korzystać z telefonu,
  • problemy zdrowotne, takie jak zespół cienia nadgarstka, bóle kręgosłupa, problemy ze wzrokiem, bóle mięśni pleców i karku, problemy psychiczne i emocjonalne, min. lęk, niepokój, rozdrażnienie, jak również niedojadanie czy też niedosypianie,

Fonoholizm dzieci, młodzieży:

Na uzależnienie od telefonu narażeni są szczególnie młodzi ludzie, którzy nie znają i nie potrafią wyobrazić sobie rzeczywistości bez telefonów komórkowych. Zdobywają  oni bowiem umiejętności społeczne w świecie, w którym każdy posługuje się telefonem. Często uczą się, że jest on podstawowym narzędziem komunikacji, przy jednoczesnym braku odpowiedniej stymulacji ze strony dorosłych, dzięki której mogą poznać i docenić alternatywne sposoby kontaktu i spędzania wolnego czasu. W konsekwencji młodzież nie spuszcza oka z wyświetlacza komórki nawet w kinie, w kościele, podczas zajęć lekcyjnych czy rodzinnego obiadu. To zaś stopniowo prowadzi do uzależnienia.

Badania przeprowadzone wśród uczniów szkół wykazały, że 90% uczniów nawet kilkadziesiąt razy w ciągu dnia korzysta z telefonów komórkowych. Aż 48% uczniów korzysta z telefonów podczas lekcji, a 15% w czasie sprawdzianów. Co czwarta osoba używa telefonu podczas oglądania telewizji, 44% podczas spożywania posiłków z rodziną. Z przeprowadzonych badań wynika, że 62% młodzieży w Polsce uważa, że w ich domach nie istnieją żadne zasady korzystania z telefonów komórkowych oraz internetu, a 15% rodziców pozwala na dłuższe z nich korzystanie po to, aby załatwić swoje zaległe sprawy.

Konsekwencje uzależnienia od telefonu:

Fonoholizm może mieć wiele negatywnych skutków, począwszy od braku zainteresowań innych niż te, które rozwijać można w wirtualnej rzeczywistości, a skończywszy na trudności w formułowaniu złożonych wypowiedzi, a nawet w operowaniu poprawną polszczyzną (ten problem dotyka                w szczególności dzieci w wieku szkolnym). Najpoważniejszą konsekwencją uzależnienia od telefonu jest jednak, paradoksalnie, alienacja jednostek – osłabienie więzi społecznych spowodowane trudnością w budowaniu szczerych, głębokich relacji. Niezależnie bowiem od tego, jakie bogactwo możliwości stwarza telefon komórkowy, nie pozwala on na bliski, autentyczny kontakt z drugim człowiekiem, nie uczy empatii ani okazywania uczuć.

Jak zapobiec fonoholizmowi?

Fonoholizm to zaburzenie behawioralne, które można leczyć tak samo, jak inne uzależnienia             z pomocą terapii odwykowej, poznawczo-behawioralnej, grup wsparcia, leków o działaniu przeciwlękowym. Zjawisku temu należy jednak przede wszystkim zapobiegać. Ponieważ dotyka ono głównie dzieci i młodzież, kluczowe znaczenie ma postawa rodziców, wychowawców.

Fonoholizmowi  można przeciwdziałać:

  • proponując młodym ludziom atrakcyjne dla nich zajęcia,
  • rozmawiając z dziećmi o istotnych dla nich sprawach, interesując się ich problemami, fascynacjami (dzięki temu młodzi ludzie nie potrzebują szukać oparcia w wirtualnych znajomych i uczą się nawiązywać „żywą” relację z drugim człowiekiem),
  • pielęgnując zwyczaj rodzinnego spędzania czasu (bez telefonów w dłoni),
  • ograniczając komunikowanie się z dziećmi przez telefon komórkowy,
  • nie nagradzając dzieci możliwością korzystania z telefonu (to utrwala w nich przekonanie o szczególnej atrakcyjności wirtualnej rzeczywistości),
  • dając młodym ludziom odpowiedni przykład własnym zachowaniem, tj. nie nadużywając telefonu w codziennym życiu,